Fortbildning i utomhuspedagogik för lärare erbjuds under året! Möt Mats Wejdmark, inspiratör/rådgivare och medförfattare till bokserien “Att lära in ute” med 30 års erfarenhet i utomhuspedagogik. Läs mera här. Grundskolepersonal >> Förskole- och fritidspersonal >>
Åk ut i naturen med gruppen! Lär med alla sinnen!
Kostnadsfria guidade exkursioner till åar och våtmarker för skolklasser från grundskolan, gymnasiet, SFI, särskolan och vuxengrupper i kommunerna Helsingborg, Landskrona, Svalöv, Bjuv, Kävlinge och Eslöv. Rååns Vattenråd samt Saxån-Braåns Vattenråd står för kostnaden av exkursionen för att öka kunskapen om vatten i landskapet! Begränsat antal – först till kvarn!
Turerna leds av en naturskolepedagog från naturskolan Natur i fokus. Exkursionerna kopplar till läroplanen. Innehållet anpassas till olika grupper. Fokus är att ge en naturkontakt och naturupplevelse för besökarna där de får lära sig om hur viktigt vattnet är i landskapet.
Det finns ett begränsat antal kostnadsfria guidningar per år. Skolan står själva för transport till exkursionsmålet. Avbokningsavgift 1500 kr per grupp vid avbokning mindre än 6 veckor innan exkursion, om inte annan grupp hittas som kan ta platsen.
Se videos om exkursionerna till höger.
Video about the excursions with ENGLISH SUBTITLE is found here.
Ån åk F-1
Ån Åk 2-3
Ån åk 4
ÅN Åk 5
Ån åk 6
Ån åk 7-9, Gy
Ån anpassad grundskola
Ån SFI
Det förväntas att för- och efterarbeta exkursionen för att få ut mesta möjliga av dagen! Ovan finns handledningar med för- och efterarbete för olika årskurser
I många delar av Skåne finns bara några få procent av våtmarkerna kvar och bara hälften av å-sträckorna, jämfört med för 200 år sedan. Nu arbetar vattenråden runt om i Skåne med att återskapa och restaurera dammar och å-sträckor. Se kartor >>
Exkursionen innehåller teori blandat med praktik och är anpassat för olika åldersgrupper. Exempel på aktiviteter är håvning i damm och å, arbete med näringskedjor och djur vid och i vattnet som exempelvis fladdermöss, öring och kungsfiskare. Vi mäter näringshalten i damm och å, jämför med aktuella mätrapporter från ån samt diskuterar hur våtmarker och andra restaureringar vid åar kan hjälpa den biologiska mångfalden, vattenkvaliteten och områdets vattenhållande förmåga. Kopplingar görs till miljömålen.
Skicka bokningsförfrågan till naturifokus@gmail.com
Välkomna!
Centralt innehåll i årskurs 4-6
Natur och samhälle
- Människans beroende av och påverkan på naturen och vad detta innebär för en hållbar utveckling. Ekosystemtjänster, till exempel nedbrytning, pollinering och rening av vatten och luft.
- Ekosystem i närmiljön, samband mellan olika organismer och namn på vanligt förekommande arter. Samband mellan organismer och den icke levande miljön.
Biologin och världsbilden
- Livets utveckling och organismers anpassningar till olika livsmiljöer.
Biologins metoder och arbetssätt
- Enkla fältstudier och experiment. Planering, utförande och utvärdering.Hur djur, växter och andra organismer kan identifieras, sorteras och grupperas.
- Dokumentation av enkla undersökningar med tabeller, bilder och enkla skriftliga rapporter.
Natur och samhälle
- Människans påverkan på naturen lokalt och globalt. Möjligheter att som konsument och samhällsmedborgare bidra till en hållbar utveckling.
- Ekosystems energiflöde och kretslopp av material. Fotosyntes, förbränning och andra ekosystemtjänster.
- Biologisk mångfald och vad som gynnar respektive hotar den. Samhällsdiskussioner om biologisk mångfald, till exempel i samband med skogsbruk och jakt.
- Aktuella samhällsfrågor som rör biologi.
- Historiska och nutida upptäckter inom biologiområdet och deras betydelse för samhället, mäniskors levnadsvillkor samt synen på naturen och naturvetenskapen.
Biologins metoder och arbetssätt
- Fältstudier och experiment. Formulering av enkla frågeställningar, planering, utförande och utvärdering.
- Dokumentation av undersökningar med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.
…inom ämnet kemi?
Kemin i naturen
- Vatten som lösningsmedel och transportör av ämnen, till exempel i mark och växter. Lösningar, fällningar samt pH-värde.
- Några kemiska processer i mark, luft och vatten ur miljö- och hälsosynpunkt.
- Processer för att rena dricksvatten och avloppsvatten lokalt och globalt.
- Systematiska undersökningar. Formulering av enkla frågeställningar, planering, utförande och utvärdering.
- Dokumentation av undersökningar med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.